Confident student looking at camera with her friends behind

 

Inleiding

Voor de één is leren makkelijk, maar een ander moet er meer moeite voor doen. Deze training is bedoeld om de achterliggende belemmeringen bij het leren op te sporen, zoals:

  • Ontdekken van verschillende leerstijlen en persoonlijke kwaliteiten en uitdagingen bepalen;
  • Leren omgaan met faalangst en inzicht in motivatiestrategieën;
  • Wat is concentreren en zicht krijgen op een betere concentratie;
  • Ontdekken en eigen maken van eigen leermogelijkheden;
  • Leren plannen, organiseren en, tijd indelen en het gebruiken van je geheugen.

Leren is complex

Als kinderen jong zijn lijkt het leren bij de meesten vanzelf te gaan, ze worden motorisch steeds vaardiger en  ook de taal maakt een ontwikkeling door, wel doet ieder kind doet dat in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier.

Als kinderen naar school gaan lijkt het bij sommigen het niet meer vanzelf te gaan, ze kunnen niet meer voldoen aan de eisen die gesteld worden en ondanks alle extra inzet op school lukt het toch niet goed genoeg om het kind weer op het ‘goede spoor te zetten’. Hoe ouder het kind wordt hoe meer zelfstandigheid er van het kind verwacht wordt bij het leren. Uit onderzoek blijkt steeds weer dat kennis alleen opgenomen kan worden als het kind goed in zijn vel steekt en vrij is van leerblokkades en belemmeringen. Vaak zijn kinderen, ouders en leerkrachten zich niet bewust waardoor het kind tijdens het leren belemmerd wordt.

Tijdens de training gaan we op zoek naar wat wel goed gaat, welke goede eigenschappen van het kind kunnen helpen om het leren te verbeteren. Doordat de training in kleine groepjes gegeven wordt kunnen kinderen elkaar stimuleren en motiveren. De training heeft een coachende aanpak. Niet de methode maar het kind is leidend.

Voor wie?

De training is zeer geschikt voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs vanaf groep 7/8, voor brugklassers als brugklastraining maar ook voor kinderen in andere jaren van het voortgezet onderwijs die vastlopen in het leren.

Inhoud van de training

Elke bijeenkomst heeft een vaste structuur waarin rust en activiteiten elkaar afwisselen. Leren ontspannen en concentreren spelen iedere bijeenkomst een belangrijke rol. Iedere bijeenkomst heeft een eigen thema.

Centraal staat de  hulpvraag van ieder kind die helder en concreet is. Wat wil het kind bijleren om beter te kunnen functioneren en zich beter te voelen. In de training komt dit steeds terug en hier wordt op een oplossingsgerichte coachende manier aan gewerkt. Niet het probleem staat centraal, maar de kinderen werken naar een eigen oplossing toe, passend bij het onderwijs dat ze volgen.

Praktische informatie

  • De training wordt in groepjes van 2 tot 6 kinderen gegeven
  • Individuele training is mogelijk;
  • De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van anderhalf uur;
  • De training kan ook op school aan groepjes kinderen aangeboden worden.

Data in 2018

 

Januari/Februari:

  • Woensdagmiddag 24 januari, 31 januari, 7 februari, 14 februari, 21 februari van 15:00 – 16:30 uur;

Maart/April:

  • Donderdagmiddag 22 maart, 29 maart, 5 april, 12 april, 19 april van 16:00 – 17:30 uur;

Mei/Juni:

  • Dinsdagmiddag 29 mei, 5 juni, 12 juni, 19 juni, 26 juni 16:00 – 17:30 uur;

September/Oktober:

  • Woensdagmiddag 19 september, 26 september, 3 oktober, 19 oktober, 17 oktober van 16:00 – 17:30 uur;

November/December:

  • Donderdagmiddag 8 november, 15 november, 22 november, 29 november, 6 december van 16:00 – 17:30 uur:

 

Tarieven

  • Groepstraining: € 150,= incl. BTW (landelijk tarief) excl. werkboek;
  • Individuele training € 75,= per uur incl. BTW;
  • Trainingen op school prijs op aanvraag;
  • Werkboek (verplicht bij de training) € 32,50.

Aanmelden

Klik hier om je aan te melden voor de training “Ik leer leren”

 

Gecertificeerd Ik leer leren trainer